Серед багатьох водіїв поширена думка, що чим вищий клас бензину, тим він якісніший. Виходячи з цієї логіки: АІ-95 завжди кращий за АІ-92, а АІ-100 — ще кращий за АІ-95. Проте на практиці така залежність працює не завжди. Іноді бензин з більш низьким октановим числом виявляється кращим за деякими параметрами. Варто розібратися, чому так відбувається і як правильно підібрати паливо для конкретного автомобіля.
Визначальну роль тут відіграє автопроизводник. Саме він встановлює технічні вимоги до пального і рідин, необхідних для правильної експлуатації автомобіля. Зазвичай у технічній документації вказано мінімально допустиме октанове число, наприклад — «не нижче АІ-92». Це означає, що АІ-95 заливати можна, але чи варто?
Паливо з більш високим октановим числом потенційно дозволяє трохи підвищити потужність двигуна і знизити витрати. Проте економічна вигода тут сумнівна — зниження витрат зазвичай не покриває різниці в ціні, яка може досягати 10%. Тому перехід на дорожчий бензин не завжди виправданий з фінансової точки зору. А чи приносить АІ-95 інші переваги — наприклад, кращу чистоту паливної системи або двигуна? І тут не все так однозначно.
Сьогодні досягати октанового числа 95 можна двома способами. Один — каталтична перегонка нафти, технологічно складна та дорога. Інший — більш доступний, з використанням антидетонаційних присадок. Саме їх найчастіше використовують виробники. Але в довгостроковій перспективі такі присадки можуть призводити до утворення відкладень на клапанах і поршневій групі, зокрема — нагару.
Тому бензин АІ-95 не завжди чистіший за АІ-92. Більш того, в окремих випадках все навпаки — саме більш дешевий бензин може мати кращі експлуатаційні властивості. Крім того, АІ-92 зазвичай краще зберігається: він менш чутливий до температур і довше зберігає свої характеристики в літню спеку завдяки меншій кількості летючих речовин.
У більш старих двигунах, спроектованих під АІ-92, перехід на АІ-95 може створити додаткові ризики. Бензин з більш високим октановим числом повільніше горить, а отже, вимагатиме точного управління процесом горіння. Якщо в сучасних авто це регулюється електронікою, то в старих моделях такі системи відсутні. Як наслідок — паливо не встигає згоріти повністю, і це може призвести до прогорання випускних клапанів.
Тому, якщо виробник допускає використання бензину АІ-92, переходити на АІ-95 слід обдумано. Інакше можна не лише даремно витрачати гроші, але й прискорити знос двигуна. Хоча є й винятки: в деяких випадках, наприклад з турбованими моторами, використання АІ-95 замість АІ-92 може позитивно вплинути на роботу двигуна.